De eerste week op de farm

19 oktober 2019 - Otane, Nieuw-Zeeland

Hallotjes,

Het is een tijdje geleden dat ik op mijn blog geschreven heb, maar ik heb ook veel leuke dingen meegemaakt en nog niet veel tijd gehad. Laten ik beginnen met het vertellen hoe mijn gastgezin eruit ziet; het is een familie van 5 met 3 jongens, dan hebben we de 4 honden (Lola, Coco, Abba en Oscar), dan hebben we het huis lammetje sneaky sheep, dan de 3 paarden ( Vic, Louis en Blue J), 16 kippen of zoals zij ze hier noemen chooks, dan hebben we 12 schapen met 11 lammetjes, ook nog 13 koeien en een ram. Een grote familie dus, stuk groter dan thuis, ik heb ze allemaal de eerste week leren kennen en ik voel me erg op me plek hier! Het gezin is heel aardig en behulpzaam, de dieren zijn geweldig, het eten is ook erg goed en het uitzicht is en blijft prachtig! Liz heeft mij al veel verteld over het boerderij leven en het kiwi leven, waar ik zeker wel aan kan wennen. De afgelopen week hebben we veel dingetjes gedaan zoals de paarden eten geven, ze buiten zetten, stallen uitmesten, de kippen en honden eten geven en ook hun kennels uitmesten etc. Ik zal van elk gezinslid een klein verhaaltje vertellen. Zodat jullie een beetje mee kunnen genieten

Het gezin bestaat dus uit 5 mensen, Liz en Darren de ouders en 3 jongens Jonty, Toby en George. Het is een super leuke en lieve familie die mij erg goed hebben verwelkomd. We eten erg goed en Liz kan erg goed koken (waar ik stiekem wel erg blij mee ben). Liz neemt mij vaak mee met boodschappen enzo dus ik krijg veel van de omgevende stadjes te zien. Ook hebben ze veel vrienden die vaak langs komen of wij langs hun gaan. Iedereen is super aardig en gezellig dus dat is altijd fijn. Het is wel even wennen met 3 jongens in huis, dit weekend waren er 3 vrienden hier bij Liz thuis en het is een gewoonte hier om allemaal zoons te krijgen dus er waren 9 jongens en geen meisjes, wat gezellig was maar wel heel erg druk hahaha. Het engels praten gaat redelijk, ik merk dat ik soms nog nederlandse denk en daarom af en toe Nederlandse woordjes tussendoor komen maar hoe langer ik hier zit hoe beter het wordt.

Deze week heeft het twee dagen extreem veel geregend en Liz vertelde mij dat er meer regen is gevallen in deze twee dagen dan in de hele winter, beetje jammer want ik dacht dat ik juist in de zomer tijd kwam.... gelukkig klaart het nu weer op en komt de zomer toch echt.

Ik heb mijn eigen huisje hier en mijn vriendinnen waren zo lief om mij stiekem een cadeautje mee te geven, wat ik super leuk en lief vond toen ik erachter kwam. Het past perfect in mijn huisje en maakt het een stuk gezelliger!

De honden hier hebben mijn hart gestolen en ik ben dan ook veel met de honden bezig. Ze hebben 4 honden waarvan 3 labradoodles en 1 mini labradoodle, de zwarte is Abba, de witte is Oscar, de bruine is Coco en de kleinere wit met bruine is Lola. Coco is de dochter van Abba en Oscar dus ze zijn erg leuk met ze alle! Een andere leuk nieuwtje over de honden is dat Abba in december puppy’s krijgt! De vorige keer had ze 10 puppy’s dus we zijn benieuwd hoeveel ze er dit keer krijgt. Een leuk ding dat we met de honden hebben gedaan is dat we ze gewassen, geborsteld en geknipt/geschoren hebben. De kinderen hier in Nieuw Zeeland hebben een pet-day (neem je huisdier mee naar school dag) en dat is deze vrijdag dus we hebben ervoor gezorgd dat de honden er spik en span uit zien. En dat was zeker nog wel een klus want het zijn best grote en jonge honden. Maar wat is het grappig om te zien hoe zo’n harige hond naar zo’n illig hondje gaat op het moment dat die nat wordt. We hebben de honden heerlijk gewassen in de badkuip, daarna geföhnd (wat ze niet allemaal even leuk vonden) en daarna alles netjes bijgeknipt. Helemaal klaar voor pet-day! Ook heb ik met de honden een stukje buiten gelopen en daar genoten zowel zij als ik erg van!

Nu een verhaaltje over sneaky sheep, Sneaky sheep is het lammetje van de familie. Jullie zullen wel denk huh sneaky sheep waarom heet hij zo, nou dat zal ik vertellen. Hij heeft ze naam te danken aan het jongste zoontje hier, het lammetje is namelijk niet van hier maar zat vast in het hek langs hun erf en was erg gewond en ziek. Ze hebben hem in huis genomen en nu voeden we hem zodat hij net zo’n sterk wordt als de andere schapen. Sneaky sheep heet dus zo omdat die hier naar binnen is gesneakt via het hek hahaha. Sneaky sheep en ik zijn in deze week echt vriendjes geworden. Ik geef hem veel eten en ik denk dat die door heeft dat ik dat doe want hij volgt me overal. Het is zo mooi om te zien hoe zo’n ziek en zwak lammetje in 1 week uitgroeit tot een stuk stabieler lammetje en hoe snel ze groeien en sterker worden. Nu huppelt en springt die mij de hele tijd achterna en kan ik hem de hele tijd knuffelen.

Dan de drie paarden, Vic en Louis zijn echt show paarden en Blue J is het paard van de jongste zoon om op te rijden. Vic en Louis hebben volgende week een show en ik mag mee om te kijken hoe dat is. Ik heb er erg veel zin in want ik ben nog nooit eerder bij een paardenshow geweest. Liz vertelde mij dat ze de paarden hun haar verft voordat ze naar de show gaan dus dat gaan wij dit weekend doen, ook gebruikt ze soms nep haar voor hun staarten en manen. Ben erg benieuwd wat de uitkomst wordt van de show! Met Blue J zijn we 1 keer langs vrienden geweest om daar te gaan rijden, was erg gezellig en leuk want daar was een ander meisje die ook in hetzelfde progamma zit als ik en we konden erg goed overweg en het was erg gezellig!

De chooks, ze hebben 16 kippen die heel veel eieren leggen. Ze hadden 17 kippen maar jammer genoeg is er deze week een kip overleden. Elke dag proberen we de eieren eruit te halen maar zoals sommige van jullie het misschien weten ben ik niet de grootste fan van kippen en vind ik het toch wel een beetje eng om die eieren eruit te halen als er nog een kip op die eieren zit. Ik wordt er steeds beter in maar ik ben toch niet zo’n held. Alle etenswaren die wij over hebben gooien we in een bak en geven we aan de kippen, daarvoor moet je het hok in en ik weet niet of ik dat ooit zal doen... Een groot voordeel van de eieren is dat wij heel veel lekkere dingen bakken zoals muffins, brownies en quiches.

Leuk verhaaltje van deze week, Jonty de oudste zoon had de kippen de etenswaren gegeven en daarbij was en een kip uit het hok ontsnapt. Nouja allemaal prima 1 kip te ontwijken was nog wel te doen, toen wilde Liz de kip er terug in doen maar toen ontsnapte er nog meer kippen uit en zei ze oohh ‘s avonds gaan ze wel weer terug hun hok in om te slapen ik laat nu wel even de deur open. Dus ik dacht ooh okee dan kan ik morgen ochtend gewoon die deur dicht doen en dan zitten ze weer in dat hok. Nou dat was mooi niet zo, ik werd die volgende dag wakker en werd aangevallen door 16 kippen. Ik probeerde een plan te bedenken om die kippen terug het hok in te doen en ze op twee meter afstand te houden, dus ik had bedacht om een stuk brood naar hun te gooien steeds veder weg totdat we bij dat hok waren en dat brood daar in gooide. Dat plan sloeg compleet de andere kant op en de kippen dachten nu juist dat ik al het eten had en begonnen achter me aan te rennen, binnen de twee meter te komen en te gaan rondvliegen om mij heen. 1,5 uur later zaten de kippen weer in het hok, maar niet omdat ik zo'n held was er ze er uiteindelijk in heb gekregen neeee maar omdat Liz ze erin heeft gestopt hihihih.

Dan hebben we de 12 schapen en 11 lammetjes. Ze zijn een beetje bang voor ons dus ik ben niet echt in de beurt geweest maar we hebben er even naar staan kijken en toen zag ik een donker lammetje met een witte plek boven op ze hoofd, dus ik dacht oohh hahah der heeft een vogel op ze hoofd gepoept maar dat was niet het geval het lammetje heeft namelijk een witte vlek op ze hoofd. Dat was bijzonder om te zien want ik heb nooit eerder een schaap gezien met meerder kleuren.

Ze hebben 13 koeien, het zijn vleeskoeien en geen melkkoeien dus we hoeven eigenlijk niets met ze te doen. De koeien zijn heel nieuwsgierig maar zodra je in de beurt komt rennen ze snel weg. Ik heb wel een hele mooie foto van de koeien met het prachtige landschap erachter.

Een grote familie dus, maar wel een hele gezellig!

Tot snel weer!

xoxo Levi

p.s. er staan ook nog wat video's bij de video's alleen die krijg ik niet in me bericht gevoegd, dus als je die nog wilt bekijken :)

2017241213146511101916157839WhatsApp Image 2019-10-18 at 23.53.02

1. Marcel:
    19 oktober 2019
    Hi Levi, wij spreken en appen natuurlijk ook maar om weer eens zo'n verhaal te lezen laat dan toch weer zien hoe leuk het daar is en hoe erg het je daar naar je zin hebt ( de kookkunst van Liz helpt daar natuurlijk ook aan mee).

Whakatatuhia te kiri!
  2. Willy:
    19 oktober 2019
    Hoi Levi wat een leuk stukje heb je weer geschreven. We hoeven ons niet aftevragen of je op je plek bent daar. :" veel beesten ,leuke beesten en de vriendschap met de kippen komt nog wel en iemand die lekker kan koken !!! "
    Leuke (en mooie van de wolken) foto,s.
    We wachten op het volgende stukje,we vinden het erg leuk af en toe wat van je te horen!!
    😀😘 P.S. zijn veel " leuks" hè. Ha,ha
  3. Nicolette:
    19 oktober 2019
    Hey leef wat gezellig weer wat te lezen. Heel verhaal maar zo krijg je wel een goed beeld hoe het bij je is. Schattig hè je lammetje! En de hondjes!! 💋💋
  4. Trijnie:
    20 oktober 2019
    Lieve Leef, we hebben weer genoten van je uitgebreide verhaal! Het verbaast natuurlijk niemand dat jij je thuis voelt tussen al die dieren. Wat is het andersom ook heerlijk voor de dieren dat ze iemand zoals jij treffen ik schat in dat er veel knuffeltijd in ze wordt gestoken door jou. Begreep van je moeder dat de Doodles door jou komst nu regelmatig worden geborsteld ik weet uit ervaring inmiddels hoever werk 1 Doodle al is laat staan 4...! Wat een onwijs leuk cadeautje van je vriendinnen zeg dat moet fijn zijn om regelmatig naar te kijken wanneer je NL toch een beetje mist. Lieve Leef blijf ons op de hoogte houden met je verhalen het is echt zo gezellig om te lezen. ❤️😘
  5. Oma Yt:
    20 oktober 2019
    Hallo lieverd,leuk weer wat van je te horen. Je schrijft dat je je op je plek voelt wat ik me heel goed kan voorstellen met die beesten bende. Je hebt het getroffen met dit leuke gezin.
    Mooi dat er beter weer op komst is want je bent natuurlijk veel buiten.
    Hier in Lelystad ziet het er vanmorgen ook beter uit.
    Gisteren was ik in Amsterdam en het kwam met bakken uit de lucht. Bleek mijn regenjas niet waterdicht te zijn .Was inmiddels zo door en door nat dat ik bang was niet toegelaten te worden in de Bijenkorf , liet overal plasjes achter. (Bij de ingang staan altijd suppoosten) maar ze zagen mij niet eens. Later heb ik maar een wollen omslag doek gekocht omdat ik steen koud werd en dat is niet goed voor oude oma's .
    Je gaat dus naar een paarden show brrrr al die grote beesten maar jij bent niet bang. Grappig dat er allerlei kunstgrepen gebruikt om ze mooier te maken net als bij de mens. Heeft je gastgezin weleens een prijs gewonnen?
    En dan die kippen: ja het zijn ook een soort vogels natuurlijk misschien helpen ze je op den duur om van je angst af te komen.
    Enfin al met al heb ik het gevoel dat je gelukkig ben en dat is het belangrijkste. Tot de volgende keer. 😘 oma Yt
  6. Stewart:
    20 oktober 2019
    Wat leuk om dit allemaal zo mee te maken en wat schrijf je er leuk over. Kijk al weer uit naar de volgende.

Kus
  7. Piera:
    20 oktober 2019
    Hi Leev, wat een leuk verhaal! Met al die kippetjes...ik zie het voor me! En dat er een hond is die Abba heet, wat grappig. Dan weet ik al hoe de pups gaan heten...Anna, Björn, Benny en Agnetha tuurlijk.
    Haere rå